Pharping - Reisverslag uit Pharping, Nepal van Renate Flipsen - WaarBenJij.nu Pharping - Reisverslag uit Pharping, Nepal van Renate Flipsen - WaarBenJij.nu

Pharping

Door: Renu

Blijf op de hoogte en volg Renate

20 Juli 2014 | Nepal, Pharping

Namaste!

De eerste week zit erop, morgen heb ik mijn eerste werkdag in het ziekenhuis! Best spannend, omdat ik totaal niet weet wat ik kan verwachten, maar ik heb er wel veel zin in. Ik werk samen met 2 andere vrijwilligers uit Amerika, net met z'n 3en diner gehad in het guest house, en ik denk dat het een gezellige tijd gaat worden!

De oriëntatieweek was al een geweldige ervaring, vrijdag hebben we nog een hike gedaan in een supermooie omgeving. Het was warm, vochtig en zwaar. Maar het uitzicht was zo mooi en werd steeds mooier, daarom moest je wel doorgaan. We hebben dwars door de rijstvelden gelopen, berg op, een soort trap met 5469 (in ieder geval: veel te veel) treden omhoog gelopen, met als eindbestemming een waterval. Hier hebben we allemaal onze schoenen uit gedaan en zijn we onder de waterval gaan staan, ijskoud, maar precies waar we aan toe waren na zo'n warme en zware hike. Ook erg grappig: waar wij al moesten balanceren om maar niet onderuit te gaan op onze stevige wandelschoenen, deden de locals deze route op slippers.

Zaterdag was een vrije dag, toen zijn we met een aantal de toeristische dingen in Kathmandu gaan bezoeken met het openbaar vervoer. We begonnen bij de 'monkey temple', wat de toeristische naam is, waarschijnlijk omdat de echte naam te moeilijk is: Swayambunath. Hier zitten, zoals de bijnaam al zegt, veel apen. We waren al gewaarschuwd om hier vooral niet te gaan eten, en hebben ook gezien waarom niet: een nepalees werd half aangevallen door een aap toen hij een banaan aan het eten was. Om bij de tempel te komen moest je 365 (niet overdreven deze keer) treden op. Hier zaten erg veel bedelaars, ook hier waren we voor gewaarschuwd maar toch is het niet heel fijn als ze aan je arm proberen te trekken om je aandacht te krijgen. Ook kinderen bedelen veel in Kathmandu. Of moeders, met een baby op de arm, die je vragen of je melk voor ze wil kopen voor de baby. Rajesh had ons verteld om, hoe zielig je het ook vind, echt niks te geven, je houd ze dan alleen maar op de straat.

Vanuit Swayambunath zijn we naar durbar square en thamel gegaan, deze keer met de taxi. Bussen zijn super goedkoop hier, maar heel oncomfortabel. Dit hadden we al gemerkt toen we donderdag naar de markt gingen, bussen worden hier helemaal vol gepropt. En als het niet meer past, mag je gewoon op het dak gaan zitten.. De echt drukke bussen hier hebben vaak zo'n 6 mensen op het dak zitten, je weet echt niet wat je ziet!

In Thamel hebben we pizza gegeten, dit was de lekkerste pizza die ik ooit op heb! Niet helemaal objectief natuurlijk, na een week bijna alleen rijst vind je echt alles lekker! Ik nam een spicy pizza, spicy is hier ook echt spicy! Geen stukjes, maar hele groene pepers, inclusief pitjes, lagen verspreid over de pizza.

Verder hebben we deze week nog boodschappen gedaan voor we naar Pharping zouden gaan. Nu we hier zijn blijkt het nog best ontwikkeld, en wat je hier echt overal, zelfs in de bergen, kan kopen: chips! Heel vreemd, ik had totaal niet verwacht dat ze dat hier overal hebben. Als ik de rijst weer beu ben, kan ik dus altijd chips halen. Verder zagen we in een klein winkeltje in Kathmandu chocopasta, hier hadden Pauline en ik zoveel zin in dat we op zoek gingen naar brood. Dit hadden ze! Wel maar 2 broden in de hele winkel, waarvan 1 over de datum. Maar we hebben brood! Verder hadden we nog chips gekocht met de smaak 'spicy indian masala'. Hilarisch toen we deze gingen eten, het smaakte namelijk precies naar dal bhat! Ook al was hij lekker, een beetje een teleurstelling was het wel als je iedere dag al dal bhat eet!

Nu tijd om te gaan slapen! Morgen om 8 uur worden we opgehaald. Ik ben heel benieuwd, toen we hier aan kwamen werd het net donker, maar onderweg was het uitzicht zó mooi! We hebben hier op het guest house ook een dak met geweldig uitzicht, zelfs in het donker! Ik ben heel benieuwd hoe het er morgen uit ziet.

Ik zal snel een update schrijven over het werk, met de foto's van dit reisverslag, én een foto in mijn nepalese kleding die ik ondertussen opgehaald heb. Mijn internetverbinding is nu iets te traag om foto's te uploaden!

Tot snel!
Renu

  • 20 Juli 2014 - 18:51

    Pa:

    Guest house met dak, het moet niet gekker worden! Veel suc6 in het ziekenhuis.

  • 20 Juli 2014 - 20:12

    Claudia Flipsen:

    Hoi Renate
    wat super leuk om jou verslagjes te lezen luuk en aniek vinden het ook super hun grote nicht in Nepal
    we kijken erg uit naar je foto's
    veel succes in het ziekenhuis

    Groeten van Ons

  • 21 Juli 2014 - 20:28

    Ada:

    Ik ben vooral benieuwd naar de zorg! Zijn daar ook bezuinigingen???? Luiers niet uit doen voordat ze 10 kilo wegen enz!!! Spannend allemaal Renate ! Succes en geniet!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Pharping

Nepal

Vrijwilligerswerk & reizen door Nepal!

Recente Reisverslagen:

13 Augustus 2014

Het einde is in zicht..

24 Juli 2014

De eerste week in het ziekenhuis!

20 Juli 2014

Pharping

17 Juli 2014

Oriëntatieweek

15 Juli 2014

Namaste!
Renate

Actief sinds 10 Mei 2014
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 3669

Voorgaande reizen:

17 Juli 2016 - 17 Juli 2016

Bestemming onbekend

12 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Nepal

Landen bezocht: